בימים מלחיצים עבור הכלבים

תקופה לא פשוטה עבור כולנו.

הלחץ והפחד הם אורחים קבועים בחיינו בימים אלו ועם כל זאת, אנו יודעים מה המשמעות של האזעקות וקולות הפיצוץ שאנו שומעים. אנו יודעים שצה"ל מגן עלינו. אנו יודעים שצריך לרוץ למרחב המוגן על מנת לשמור על עצמנו, כמה זמן יש לנו להגיע לשם וכמה זמן עלינו להישאר שם לאחר האזעקה.

כעת חשבו על הכלבים שלנו. הם לא יודעים מה משמעות הרעשים המפחידים הללו, הם לא יודעים כיצד להגן על עצמם. הם יודעים שהם לחוצים מאוד ואחת התגובות ההישרדותיות האופייניות במצב של לחץ היא – בריחה (flight).

פחד של כלבים מרעשים הוא תופעה מוכרת. ישנם כלבים שמפחדים מפיצוץ בלונים, אחרים מזיקוקים מנפצים או פיצוצים שונים. לחץ מפעיל מערכת פסיכולוגית הישרדותית שקיימת גם בקרב בני אדם – "freeze, fight or flight" – ובעברית – "ברח או הילחם". רמת הרגישות לרעש של כל כלב היא שונה ותלויה בעמידות שלו, רמת הביטחון שלו ויכולת ההתמודדות שלו עם לחצים כשכל אלו קשורים גם למאפייניו הגנטיים המולדים של הכלב וגם לרמת וטיב החשיפה שעבר בחייו לגירויים אלו. מיד נחזור לעניין זה..

כשכלבים נלחצים מרעשי הפיצוצים והאזעקות (ובמקביל נחשפים ללחץ שלנו, בני האדם), רבים מהם מגיבים, כאמור, בניסיונות בריחה. התגובה היא תגובה הישרדותית – לא להישאר במקום מסוכן. מתוך ניסיונות הבריחה האלו, רבים מהם עלולים להיפצע (להישרט מהגדר, לכרוך את הרצועה סביב רגלם או צווארם וכדומה), ואחרים שמצליחים לברוח ייתכן ולא ימצאו את דרכם חזרה הביתה במקרה הטוב, או ימותו (מדריסה, הכשת נחש או פגיעה אחרת) במקרה הפחות טוב.

אז מה ניתן לעשות?
בטווח הקצר – הכניסו את הכלבים הביתה. מקומו של הכלב בתוך הבית ולא בחוץ. אך אם בכל זאת החלטתם לגדל כלב בחצר, הקפידו להכניסו הביתה למשך התקופות הבעייתיות הללו (יום העצמאות, פורים, סבבי לחימה). הכלב ירגיש הרבה יותר בטוח בתוך הבית, בעיקר כשאתם שם איתו. קחו אותו איתכם (תמיד עם רצועה) כשאתם יוצאים מהבית על מנת שלא יהיה בלחץ בזמן שלא תהיו שם. שימו עליו רצועה בכל זמן נתון כדי שתוכלו לאחוז בה מייד בעת תחילתו של הרעש המלחיץ. זמן השהייה בבית, עקבו אחריו והקפידו שהרצועה לא תיתפס ברהיטים או תיכרך סביבו בעת תנועתו בבית.

מומלץ מאוד לתרגל עם הכלב כניסה לחדר/ממד/מרחב מוגן. עשו זאת בהובלה עם חטיפים ותנו לו חטיפים בתוך המקום המיועד כפרס. ניתן להשאיר לו חטיפים וצעצועים שם על מנת שיהיה לו נעים להיות במקום. השאירו שם קערת מים ואף את המיטה שלו, להגברת הנוחות שלו במקום. לאחר שהכלב נכנס למקום בקלות, בצעו מספר תרגולים דומים, כאשר הרעש המלחיץ נשמע ברקע (בהקלטה). התרגול יהפוך את הסיטואציה ליותר צפויה ומוכרת עבורו. במידה ואתם צריכים לרוץ למרחב מוגן מחוץ לבית, הכינו לכם שקית חטיפים שתוכלו לקחת איתכם ולתת לו במרחב המוגן. ניתן לשחק איתו במרחב המוגן ולבצע איתו תרגילים מעוררים (כמו קפיצה, סיבוב וכדומה) על מנת להסיח את תשומת ליבו מהלחץ ולהפוך את העוררות שלו לחיובית.שימו לב לשפת הגוף שלו. ככל שתהיו איתו בסיטואציה ותראו לו שאתם בשליטה, הלחץ שלו יופחת.

בטווח הארוך – רצוי להרגיל כלבים לרעשים שעלולים להפחיד אותם. יש לחשוף את הכלב מגיל צעיר (ואם לא עשיתם זאת כשהיה גור, עדיין לא מאוחר, עשו זאת בבגרותו) לכל רעש אליו הוא צפוי להיחשף – רעשי כלי רכב נוסעים וצופרים, רעשים של מוצרי חשמל בבית (שואב אבק, בלנדר וכדומה), רעשים של ילדים צועקים או בוכים וכן, גם לרעשי אזעקות ופיצוצים (לצערנו בישראל, זהו רעש שכנראה הכלב יאלץ להיחשף אליו). המטרה בחשיפה היא ההיכרות של הכלב עם הרעש והורדת סף הלחץ שלו בעת שמיעת הרעש. החשיפה אמורה להיות הדרגתית ומשולבת עם חטיפים. חשוב מאוד בזמן החשיפה וגם במצבי אמת, לנסות לא לשדר לכלב לחץ. הרבה מהתחושות של הכלב ניזונות מהתגובות שלנו, זו אחת מהדרכים שלו לפרש את העולם האנושי ולכן אם אנחנו נשדר רוגע, זה יקרין גם עליו.

בהמשך החשיפה ולאחר שראינו שהכלב מצליח להתמודד עם הגירוי המלחיץ, נרצה שיתפקד ליד הגירוי בצורה רגילה ויהיה אדיש אליו. כך למשל, נבצע איתו תרגילים ליד הגירוי, נעמוד לדבר עם חברה או נשב על הספסל לדבר בטלפון בזמן שהכלב ממתין ברוגע, ליד הגירוי.
ככל שהכלב יחשף ליותר גירויים מלחיצים ויידע להתמודד איתם, כך יוכל להיות רגוע יותר בזמן אמת – ולטווח הארוך זה לחלוטין משתלם לו ולנו.

בבקשה תשמרו על הכלבים שלכם, אין מישהו אחר שיעשה זאת בשבילם!

בתקווה לימים בטוחים ורגועים לכולנו!

*הכתבה נכתבה בימי מבצע "שומר החומות", בה נורו משטחי רצועת עזה אלפי רקטות אל ישראל וכלבים רבים ברחו מבתיהם ולא שבו עוד…

שתפו :

שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

הצטרפו לדיוור שלנו

הרשמו לקבל עדכונים

אולי יעניין אתכם גם....

משפחה כן בוחרים

החלטתם להוסיף כלב למשפחה? נהדר! אתם צריכים לקרוא את המאמר הזה..

דברו איתי
מדברים כלבית
נעים להכיר:) שמי מירב ואני כאן כדי לענות לך על כל שאלה